Smokken må med

smokknmåmeden liten dukke, må også ha trøst. I alle fall ha den innen rekkevidde. Jeg har heklet små smokker.
Jeg ble inspirert av en amigurumi på et tvillingpar på Jãrbo, men valgte å lage de litt annerledes siden de smokkene var laget til amigurumifigurer.

Her er oppskriften min:
Heklenål 2,5 eller 3 til plate, hank og snor
heklenål 1,5 til tuppen 
 fyllvatt som tåler vask
Garn: Bomull sport

Plate: I blå, offwhite, rosa eller gul, eller en annen farge du måtte ønske på selve smokken
1. Legg opp to luftmasker og ta 6 fastmasker i andre maske fra nålen
2. To fastmasker i hver = 12 fm
3. Tre fastmasker, to i neste - repeter ut raden = 15 fm
4. To fastmasker, 2 i neste, repeter ut raden = 20 fm

Bruk samme farge eller en kontrast til hank. Dette er bare en remse kjedemasker. Altså, legg opp luftmasker til ønsket lengde og hekle kjedemasker tilbake.

Sugetupp: Her har jeg brukt gult. På de smukkene som er gule, har jeg valgt en offwhite tupp i stedet. Jeg brukte heklenål 1,5 for å få den veldig tett, ettersom den skal fylls med vatt.

1. Legg opp 2 luftmasker, 4 fstmasker i nr. 2 fra nålen
2. 1 fm, 2 i neste, repeter ut raden  = 6 fm
3. 2 fastmasker i hver = 12
4, 5. og 6. omgang: 1 fastmaske i hver = 12 
Fyll tuppen med vatt
7. Hekle to masker sammen, deretter 1 fm, repeter omgangen ut = 6 fm

8. Hekle 1 fm, deretter to sammen, repeter ut omgangen = 4 fm. Fest trådene.

Sy de tre delene sammen. Hekle en rad med luftmasker til snor. Min er på ca. 70 luftmasker. Jeg tredde den så gjennom hanken før jeg sluttet luftmaskekjeden til en ring med en kjedemaske. Lengden velger du selv, men pass på at snoren skal kunne tas over hodet på dukken, så snoren må være lang nok til det.
smokk2

2 kommentarer

Marit

06.okt.2009 kl.17:50

Så flotte de var og kjolen var og nydelig. Så fint du deler oppskriften på smokken med oss.

Kanskje det blir en her og.

Liss

07.okt.2009 kl.13:47

Så koselig at du legger ut oppskrift på smokken :)) Den dukka har på seg en veldig fin kjole :))

Klem