Bjørnen sover... - ikke

2

1

Bjørneboksen min er ferdig. Den er snill som Ole brum og søt som honning, med litt redde øyne. Jeg tror ikke han er trist som Tussi, men en venn vil han alltid ha i nærheten! Bjørner liker å dele. Her er bjørneboksoppskriften min.

Materialer:
Når en liten bjørn skal ut å gå, må du passe på å ha nål og tråd...

50 gram ullgarn med strikkefasthet 23 m = 10 cm
(Jeg brukte Artic Sportsgarn, som er et kamgarn i ren ny ull som de selger på Europris til en fin  pris, farge 257. Den er gul, Ole-Brum-gul.)
Heklenål nr. 3
Stoppenål til å sy fast ører
Øyne, lim og snute
Man kan også brodere øyne og snute, og trenger da ikke de tre sistnevnte.

Bunn:
Start: 6 fastmasker i en ring. Hvordan du gjør det, er en smakssak. Jeg velger ofte å lage to luftmasker og så ta seks fstmasker i nr. 2 fra nålen.
1. omgang. 2 fastmasker i hver fastmaske = 12 fastmasker
2. omgang: 1 fastmaske i første, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen = 18 fastmasker
3. omang. 2 fastmasker, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen = 24 fastmasker
4. omgang: 3 fastmaker, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen. = 30 fastmasker

Fortsett slik med en maske mer mellom hver gang du øker til boksen er passe stor. Du får da seks fastmasker mer for hver runde. Etter femte omgang har du 36, etter sjette 42 osv. Jeg valgte å stoppe da jeg hadde 8 fastmasker mellom og totalt 60 fastmasker på omgangen. Vil du ha boksen større eller mindre, tar du flere eller færre omganger der denne økingen pågår, får du går videre.

Videre:
1. Hekle 1 fastmasker i hver maske hele omgangen.
2. Gjenta omgang 1 til boksen er passe høy. Jeg gjentok 9 ganger, altså ti omganger totalt.

Lokk:
Gjør som på bunnen, men øk to omganger mer enn du gjorde på bunnen. Jeg fikk da 10 masker mellom økingen på siste runde og 72 masker.

Videre:
Hekle 1 fastmaske i hver maske totalt fem omganger eller til ønsket dybde.

Ører:
6 fastnasjer i en ring
2 fastmasker i første, 1 i neste ? gjenta ut 3 ganger, altså ut omgangen = 9 fastmasker
2 fastmasker, 2 fastmasker i den neste, gjenta 3 ganger, altså ut omgangen = 12 fastmasker
1 fastmaske i første, 2 i neste, gjenta ut omgangen = 18 fastmasker
2 fastmasker, 2 fastmasker i den neste, 2 fastmasker, 2 fastmasker i neste, gjenta ut = 24 fastmasker. Fest tråden og lag et øre til.

Montering:
Fest trådene.
Sy ørene på lokket
Fest øyne og snute der du vil ha dem på lokket.
Broder en munn på selve boksen.
Du er nå i boks!

2

Tips: Bruk en merketråd som du flytter med deg hele arbeidet, slik at du hele tiden vet hvor omgangen starter.

Tips 2:
Vil du bruke boksen til smågodt eller noe i den dur, fór den gjerne. Bjørnen blir aldri mett. Blir den heller ikke stiv nok til å stå godt selv, bruk papp i bunnen mellom heklingen og stoffet du syr i.

2

siste

2 kommentarer

Perla

13.okt.2009 kl.11:35

Nei, så skjønn! Den må jeg prøve meg på!

Liss

13.okt.2009 kl.23:29

Flott bamseskrin du har laget :))