Griselykke

For tiden er det frykt som preger svinet. Vi snakker om svineinfluensa.

Men vi må ikke glemme at det ikke er grisens skyld, hehe. I alle fall ikke nå når det nærmer seg jul. Disse grisene er i alle fall ufarlige:

1

Grisens år i kinesisk horoskop er et godt år! Og at det ikke heter griseflaks for ingenting.

Jeg tenkte jeg kunne fortelle hvordan jeg lager griselommebøker.

Materielt:
Bruk et ullgarn i rosa, gjerne litt tykt. Jeg hekler med vamsegarn og heklenål nr. 3. 
Trynet hekler jeg i bomull sport
Tilbehør: en glidlås, og noe å henge i glidlåsen for bedre gripetak og pynt. Jeg har brukt nøkkelring på en og et kronestykke. Man skal jo ikke gi bort en lommebok tom. Det betyr uflaks det, og dette skal være griseflaks!
På den andre har jeg hengt en slik navnetube man kan ha i halsbåndet på hunden eller katten. Man kan putte oppi noen ord man vil huske når man er ute på handletur, eller sette navn på grisen. 

Start: 6 fastmasker i en ring. Hvordan du gjør det, er en smakssak. Jeg velger ofte å lage to luftmasker og så ta seks fstmasker i nr. 2 fra nålen.

VIdere:
 1. omgang. 2 fastmasker i hver fastmaske = 12 fastmasker
2. omgang: 1 fastmaske i første, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen = 18 fastmasker
3. omang. 2 fastmasker, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen = 24 fastmasker
4. omgang: 3 fastmasker, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen. = 30 fastmasker
Fortsett slik med en fastmaske mer mellom hver øking til lommeboka er passe stor. Jeg fortsatte til jeg hadde syv masker mellom hver øking. På denne siste omgangen laget jeg ærene da jeg hadde tatt 7 fastmasker og to i neste ganger fire. Jeg snudde med en luftmaske som erstattet første fastmaske, heklet fire fastkasker tilbake, snudde med en luftmaske, fire fastmasker tilbake, snudde med 1 luftmaske, 3 fastmasker tilbae, snudde med 1 luftske og to fastmasker tilbake. Deretter tok jeg kjedemasker langs øret til jeg igjen var nede på sirkelen. Så tok jeg syv fastmasker, to i neste ganger to og laget øret nummer to på samme måte.

Så:
Lag to slike sirkler, men på nummer to (baken), lar du det være ferre masker mellom der ørene er, for du skal nå lage ben. Jeg lagde bena med to rader fastmasker. Lag de så brede du ønsker, fire fastmasker kan være ok.

Halvferdiggjøring: Så fester du trådene, syr i glidlåsen og syr sammen begge sirklene rundt resten. Du kan gjerne sette i et bånd mellom lagene også, som har en tekst eller et symbol du vil ha fram. På mine står det Homemade. Men kanskje har du en egen logo også? Det er i alle fall veldig greit å sy i dette samtidig som du setter sammen lommeboka.

Front:
Tryne: Hekle en sirkel med bomull sport. Om du vil ha vrangsiden eller rettsiden ut her, er en smakssak. Jeg har laget en variant av hver. Jeg lager sirklene likt som sirklene på lommeboka, men slutter etter fire omganger cirka. Fest tryne på grisen. 

Enden på visa:

krll
Bruk ullgarnet igjen for å sette hale på grisen, og heklenål nummer tre. Fest tråden til midten av baken (der du vil ha halen) med en kjedemaske. Hekle omtrent seks luftmasker og ta to fastmasker i hver luftmaske på vei tilbake slik at halen krøller seg. Avslutt med en kjedemaske i baken.

Finito:
Pynt glidlåsen med nøkkelring eller annen ring, og perler, mynter eller noe annet du har lyst til, og vips, en heldiggris er født.

lommebok

Kanskje ble noe litt uklart forklart, spør om du lurer på noe. På den ene heklet jeg bena løst og satte inn dobbelt mellom lagene i lommeboken, men den varianten der man gjør som på ørene var raskere og enklere, men det er igjen en smakssak.

P.S Skal ikke spises.