Copy The Cat

Copy The Cat
Inspirert av diverse målebånd, har jeg heklet en katt som katter flest er opptatt av å holde en viss avstand fra vann. Denne har innebygd målebånd for å holde seg 150 cmoh (centimeter over havet). Jeg er ikke katteelsker, men jeg er glad i flere som har katt som favorittdyr, så da måtte jeg la meg målbinde og finne frem heklenål og tråd. Og ja - det var moro! Vil du også? Her er en rask forklaring, om du vil kopiere min (eller lage en lignende) copy cat.

Jeg brukte Østlandsgarn på selve katten og bomull sport til broderiene, alt fra Gjestal.  Heklenål nr. 3. Start: 6 fastmasker i en ring. Hvordan du gjør det, er en smakssak. Jeg velger ofte å lage to luftmasker og så ta seks fstmasker i nr. 2 fra nålen.
1. omgang. 2 fastmasker i hver fastmaske = 12 fastmasker
2. omgang: 1 fastmaske i første, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen = 18 fastmasker
3. omang. 2 fastmasker, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen = 24 fastmasker
4. omgang: 3 fastmaker, 2 fastmasker i neste. Gjenta ut omgangen. = 30 fastmasker
Videre:
så hekler du to omganger i bakre maskeledd og har tre masker der det bare er kjedemasker en eller annen plass (til at målenbåndet skal ut). Heklet så to omganger til i bakre ledd (totalt tre). Så en omgang i begge ledd MEN ta to luftmasker der hvor du har hatt de tre kjedemaskene, og fest med en kjedemaske og fortsett rundt ut omgangen med fastmasker i begge ledd. Hekle deretter en omgang i fremre. Hekle så 4 i omganger begge leddder du feller 6 fastmasker på hver omgangslik. Jeg stod med litt mindre enn tretti før omgangen med felling, så jeg hadde 18 masker igjen da jeg heklet tre fm og to sammen på første omgang i begge ledd. 2 fm, to sammen. Til slutt to og to sammen. Fest tråden og hekle en hale. Gå tilbake til fremiden igjen, og hekle ører. Ta tak i fremre ledd der du begynte å hekle i bakre. Hekle slik at målebåndenden kommer bakom det ene øret. Hekle fem fastmasker. Snu med to luftmasker, fire fm tilbake, snu med to, tre fm tilbake fra framsiden, snu med to,, to fastmasker tilbake. To luftmasker og en fastmaske tilslutt, fra forsiden. 

Forben: Legg ansiktet mot deg. 1 kjedemaske og 1 fastmaske der du vil begynne benet. Deretter en fastmaske i hver av de to neste. Snu med to luftmasker og hekle to fastmasker tilbake. Klipp av tråden og fest. Gjør på samme måte der du vil ha det andre.

Bakben. Legg baken mot deg. Gjør slik som på forbena. Du har nå fire ben, med vrangsiden inn mot målebåndet.

Broder øyne, værhår, snute eller det du måtte ønske. Øyne som rører på seg, kan også sys på. Jeg har knotten som gjør at målebåndet går ut og inn under snuten, for der er det naturlig å trykke:) Fest alle tråder og klipp til.

Alternativ: Jeg var litt utålmodig med å få se resultatet, så jeg jheklet alt i ett stykke. Du kan også hekle det i flere deler, og hekle sammen til slutt.

3 kommentarer

Loppelill

16.des.2009 kl.13:44

Så søt den var!

Marit

17.des.2009 kl.08:53

Den var fin.

Heidi

18.des.2009 kl.23:17

Kjempesøt! :)