Lesehest eller bokelsker?

Her er mine små personligheter. De er bokmerker med hodet og føttene på utsiden av boka og kroppen inni. Du kan variere garnutvalget og gjerne bruke rester. Jeg har valgt garn jeg kan hekle med heklenål 2,5. Noen steder har jeg brukt to tråder.

Her er beskrivelsen min: 

Bokmerke: "person"
Legg opp 10 luftmasker med hudfarget garn, hekle ni tilbake.
Hekle fire rader til med fastmasker. Snu hver rad med en luftmaske.
På neste rad hekler du inn en boble til nese i femte (midterste) fastmaske på raden. Hekle en fastmaske i hver fastmaske ut raden.

Tre rader fastmasker
Bytt farge . Hekle til kroppen er ca. 20 cm. La den siste raden være fra vrangen.
Hekle tre fastmasker fra retten. Den siste fastmasken trekkes gjennom med hudfarge til føttene. Fortsett med 15 luftmasker. Hekle en boble i femte luftmaske fra nålen. Hekle fire luftmasker og fest med en kjedemaske i masken u laget boblen i. Hekle kjedemasker opp benet. Når du er i kroppen igjen, hekler du re fastmasker som i stad med gjennomtrekk av hudfargen på den tredje, men husk å holde hudfargetråden inni hele veien, slik at du hekler rundt tråden. Heke en fot til og fastmasker ut raden. Fortsett så videre rundt bokmerke med kroppsfargen. Hekle nå vekselsvis fastmasker og luftmasker. Når du kommer til hodet, ryker du tråden med en slik lengde at du har nok til andre siden av kroppen også. Sy hodet sammen slik at du får nesa øverst. Trekk kroppstråden gjennom hodet og hekle langs den andre kanten. Til slutt fester du alle tråder og hekler på hår eller annen dekor, for eksempel med funny-garn eller beo.

Og her er resultatet:

Én kommentar

Marit

22.des.2009 kl.20:56

Så fine de var. Takk for du deler oppskrift.