Preges pepperkakehjerter

Mine pepperkakehjerter er av garn... - fordi jeg elsker garn?

Som en pepperkakebaker baker små og store kaker, tar strikkepiken heklenåla fatt og lager faste, små hjerter. Som bakere flest, finner man sin egne måte å gjøre det på. Jeg begynte med Erica Laurell sin, men fortsatte med min egen da jeg stod fast med hjertebuer. Jeg forstod ikke! Så da ble det noen masker med mitt pepper og så fortsatte jeg på mitt vis ti lde var ferdige.

Her er min beskriving:
Heklenål 2,5 og brunt garn i en kvalitet som passer nålen.

Legg opp to luftmasker
Hekle to fastmasker i andre maske fra nålen. Snu med en luftmaske.
Hekle to fastmasker i hver maske = 4 fastmastmasker. Snu med en luftmaske.
Hekle to fastmasker i første fastmaske, 1 fastmaske i hver av de to neste og 2 i siste = 6 fm. Snu med en luftmaske.
Hekle to fastmasker i første fastmaske, 1 fastmaske i hver av de fire neste fastmaskene og 2 i siste = 8 fm. Snu med en luftmaske.
Hekle 8 fastmasker tilbake. Snu med en luftmaske.

Hekle to fastmasker i første fastmaske, 1 fastmaske i hver av de seks neste fastmaskene og 2 i siste = 10 fm. Snu med en luftmaske.
Hekle ti fastmasker tilbake. Snu med en luftmaske.
Hekle to fastmasker i første fastmaske, 1 fastmaske i hver av de åtte neste fastmaskene og 2 i siste = 12 fm. Snu med en luftmaske.
Hekle 12 fm tilbake. Snu med en luftmaske.
Hekle to fastmasker i første fastmaske, 1 fastmaske i hver av de ti neste fastmaskene og 2 i siste = 14 fm. Snu med en luftmaske.
Hekle 14 tilbake. Snu med en luftmaske.
Hekle to fastmasker sammen, hekle tre fastmasker og så to sammen = 5 fastmasker. Snu med en luftmaske.
Hekle to sammen, 1 fastmaske i neste, så to sammen = 3 fm. Snu med en luftmaske.
Hekle to sammen, deretter en i den siste = to fastmasker. Ta kjedemasker bort til der neste hjertebue skal begynne. Gjør likt som på denne, men på siste omgang tar du 1 fastmaske og så to sammen, slik at det blir like hjørner.
Fest trådene. Dekorer! Knapper og hemper syns jeg hører til. I tillegg er alt lov! Det er jul bare en gang i året. Ho-ho!

Her er det ferske resultatet:

Én kommentar

Marit

23.des.2009 kl.14:39

Fine ferske pepperkaker du har laget.