Dukkeklær

Det nye store er smått. I alle fall når man lager dukkeklær! I dag vil jeg dele to raske oppskrifter.

Lettvindt-kledd-trøye til new-born/baby born

Garn: Gjestal Bomull Sport
Heklenål: Nr. 3

Legg opp 50 luft(ige?)-masker og fest de til en ring med en kjedemaske. Pass på at kjeden av masker ikke vrir seg. Hekle fastmasker rundt i 12 omganger (= trøyens lengde). Avslutt med en kjedemaske. Klipp av og fest tråden. Deretter skal du lage forstykket. Snu hele arbeidet opp ned, og begynn der du la opp. Hekle 18 fastmasker. Hekle totalt 5 rader og snu hver av disse med en luftmaske.
Hekle seler: Hekle em fastmasker der du var ferdig med siste rad på forstykket. Snu og hekle tilbake, til sammen 18 ganger. Den 19. omgangen hopper du over første og siste maske slik at det bare blir tre fastmasker. Klipp av og fest tråden. Lag den andre selen lik. Begynn her fem masker innpå forstykket. Sy fast selene helt øverst på ryggen.

La-det-svinge-skjørt

Garn: Sandes Mandarin Classic
Farge 1: Rosa
Farge 2: Brun

Heklenål 3 og 3,5

Legg opp 110 masker med mandarin classic og heklenål nr. 3 i farge 1. Fest kjeden av masker til en ring med en kjedemaske. Pass på at arbeidet ikke vrir seg. Hekle en fastmaske i hver luftmaske, én omgang. Bytt til farge 2, brun. Hekle 6 omganger fastmasker. Fell på neste omgang slik: Hekle to fastmasker, hopp over den neste omgangen rundt. Bytt til heklenål 3,5 og farge 1, rosa, og hekle videre til arbeidet måler ca. 7 centimeter. Gjenta fellingen av masker: Hekle to fastmasker, hopp over den neste omgangen rundt. Hekle videre til du synes skjørtet er passe langt, og/eller til arbeidet er omtrent 10 centimeter. Gjenta fellingen: Hekle to fastmasker, hopp over den neste omgangen ut. Avslutt med en omgang med 1 stav i hver maske, en omgang med 1 fastmaske i hver stav og en omgang med en stav i hver fastmaske igjen.

Én kommentar

Marit

18.apr.2010 kl.18:43

Så flotte klær til dukken.

Tusen takk for du deler oppskriften du har laget.